Alla inlägg den 7 mars 2011

Av Fliza - 7 mars 2011 13:50

Matte klarar inte riktigt detta med att inte ha något jobb. Det finns ändå gränser för hur många kantarellsök och promenader med Fliza som är roligt att göra. Fönster och mattor har tvättats, glovet lika så.


Nu har det övergått till bakande, vilket även i vanliga fall är ganska frekvent förekommande hemma hos oss. Favoriten är muffins, inte vilka muffins som helst utan cupcakes skall det vara med glasyr och strössel och annan lyx. Har bakat otaliga muffins de senaste åren och brukar ha årliga muffinskalas.



Så här såg det ut på Hallowen förr förra året


Nu har jag dock hittat en ny grej. Makroner, aldrig sett det förut men nu tycker jag mig se dessa färgstarka små bakverk överallt. Var bara tvungen att prova. Kunde inte hålla mig till en sort utan delade smeten och gjorde två olika varianter, kaffe/choklad samt hallon. Jädrar va goda de blev. Anders sa att det var till och med godare än de han åt i frankrike (makroner är ett fransktbakverk). Tänker rama in det omdömmet i guldram och sätta brevid Flizas framtida diplom.



  Mandelmaräng och smörkräm kan inte bli äckligt, bara ätligt.



Det räckte dock inte med Makronerna. I söndags var det dags för det årliga semelkalset, var några tappra själar som tog sig hit. Fliza var på övernattningsparty på annan ort, med tankte på vad hon hade mellan tänderna hade hon nog inte enbart levt på torrfoder. Hon kom hem mitt i semelkalaset. Vet inte vad hon haft för sig (det ville hon inte berätta), med hon var så trött att gästerna fick kliva över den liggande hunden på hallmattan när de skulle gå.


Ovido - Quiz & Flashcards